با خنده وارد شوید
تاریخ : جمعه 10 مهر 1394برچسب:غدیر ,عید مبارک,
نویسنده : هرکس


موضوعات مرتبط: ظهور ، ،
برچسب‌ها:
تاریخ : سه شنبه 2 تير 1394برچسب:المهدی,وب المهدی,توکل,زیبایی,امام محربانی,
نویسنده : هرکس

و من یتوکل علی الله فهو حسبه


برچسب‌ها:
تاریخ : سه شنبه 2 تير 1394برچسب:چند راه رسیدن به خدا,نماز شب,,
نویسنده : هرکس

چند تا از راههای رسیدن به خدا
منبع : کتاب
پندهاى حکیمانه علامه حسن زاده آملى                                                                                                        نصایح حکیمانه
خلوت شب را از دست
مده و به حقیقت بگو الهى آمدم تا کامروا گردم . سخن و خوراک و خواب باید به قدرضرورت باشدکلوا واشربوا و لا تسرفوابا عهدالله کهقرآن مجید است هر روز تجدید عهد کن . صمیمانه دست توسل به دامن پیغمبر و آلش در زنکه آن خوبان خدا وسایط فیض حق انداللهم صل على محمد و آلمحمدنمى گویم مقدس نباش ؛ ولى مقدس عاقل باش . بسى بسى مباش که سخریه این وآن مى شوى.فرزانه باش و دیوانه باش ! خویشتن را تفویض به حقکن و اوراوکیل خود بگیر که تواناتر و داناتر و باوفاتر ومهربان تر و پاینده تر از اونخواهى یافتحسبنا الله و نعمالوکیل .                                                                                                                             تجلى قرآن در قیامت                                                                                                                                                 رسول الله صلى الله علیه و آله فرمود: قرآن را فرا بگیرید کهقرآن در روز قیامت نزد صاحبش، یعنى کسى که آن را یاد گرفته و بدان کار بسته، درچهره جوانى نیکو روى رنگ برگشته مى آید، پس بدو گوید: من بودم آنکه شبت را بیدار مىداشتم ، و روزهایت را تشنه مى داشتم ، و آب دهانت را خشک مى داشتم ، و اشکت را روانمى داشتم ، هر کجا باشى من با تواءم ، هر بازرگانى در پى بازرگانى خود است ، و منامروز براى تو، در پى بازرگانى سوداگرى ام . مژده دریاب که کرامتى از خداى - عزوجل - برایت خواهد بود. پس تاجى آورند و بر سرش نهند و امان به دست راست او عطا شود وجاودانى در بهشت ها به دست چپ او. و به دو حله خلعت پوشانده شود؛ سپس بدو گفته شود: بخوان و قرآن را و بالا برو؛ پس هر بار که آیتى را قرائت کرد درجه اى بالا رود؛ وپدر و مادرش اگر مؤ من باشند به دو حله خلعت پوشانده شوند. پس از آن بدانان گوینداین پاداش شما که به فرزند خود قرآن تعلیم داده اید.                               توصیه به نماز شب
خداوند سبحان مىفرماید: و من اللیل فتهجد به نافلة لک عسى ان یبعثک ربک مقامامحمودا # و قل رب ادخلنى مدخل صدق و اخرجنى مخرج صدق و اجعل لى من لدتک سلطانانصیرا . پاره اى از شب را به نماز خواندن زنده بدار، ایننافله خاص تو است ، باشد که پروردگارت تو را به مقامى پسندیده برساند، بگو: اىپروردگار من ! مرا به راستى و نیکویى داخل کن و به راستى و نیکویى بیرون و مرا ازجانب خود پیروزى و یارى عطا کن .                                                                                                     نشانه ایمان
امیرالمؤ منین علیه السلام فرمودند: الایمان معرفة بالقلب واقرار باللسان و عمل بالاءرکان؛ ایمان سه چیز است : معرفت خدا به قلب واقرار به زبان و عمل به جوارح .
سوره مبارکه اخلاص
سوره مبارکه اخلاص را با اخلاص بر زبان داشته باش ! با خلق خدا مهربان باش ! از
سخنان ناهنجار اگر چه به مزاح باشد برحذر باش ! خلاف مگو، اگر چه به مطایبت باشد.از قسم خوردن اگر چه به راست باشد احتراز کن ! چو ایستاده اى دست افتاده گیر! تا مىتوانى نماز را در وقت به جا آور! تجارتت را مغتنم بشمار که انسان بى کار از دنیا وآخرت هر دو مى ماند! داد و ستد مانع بندگى نیسترجال لاتلهیهمتجارة و لا بیع عن ذکر الله و اقام الصلوة و ایتاء الزکوة .
درخت ایمان
امیرالمؤ منین
علیه السلام فرمود: الایمان شجرة اءصلها الیقین و فرعها التقىو نورها الحیاء و ثمرها السخاء.ایمان به خدا در مَثَلدرختى است که ساقه آن یقین است و شاخه اش تقوى و شکوفه اش حیاء و میوه اش سخاوت است.


برچسب‌ها:

 

 

 

 

«موشک جواب موشک:

مثل این که اولین بارش بود پا به منطقه عملیاتی می گذاشت. از آن آدم هایی بود که فکر می کرد مأمور شده است که انسان های گناهکار، به خصوص عراقی های فریب خورده را به راه راست هدایت کرده، کلید بهشت را دستشان بدهد.

شده بود مسؤول تبلیغات گردان. دیگر از دستش ذله شده بودیم. وقت و بی وقت بلندگوهای خط اول را به کار می انداخت و صدای نوحه و مارش عملیات تو آسمان پخش می شد و عراقی ها مگسی می شدند و هر چی مهمات داشتند سر مای بدبخت خالی می کردند. از رو هم نمی رفت. تا این که انگار طرف مقابل، یعنی عراقی ها هم دست به مقابله به مثل زدند و آن ها هم بلندگو آوردند و نمایش تکمیل شد. مسؤول تبلیغات برای این که روی آنها را کم کند، نوار "کربلا، کربلا، ما داریم می آییم" را گذاشت. لحظه ای بعد صدای نعره ای از بلندگوی عراقی ها پخش شد که: "آمدی، آمدی، خوش آمدی جانم به قربان شما. قدمت روی چشام. صفا آوردی تو برام!" تمام بچه ها از خنده ریسه رفتند و مسؤول تبلیغات رویش را کم کرد و کاسه کوزه اش را جمع کرد و رفت.

 

دشمن:

اولین عملیاتی بود که شرکت می کردم. بس که گفته بودند ممکن است موقع حرکت به سوی مواضع دشمن، در دل شب عراقی ها بپرند تو ستون و سرتان را با سیم مخصوص از جا بکنند، دچار وهم و ترس شده بودم. ساکت و بی صدا در یک ستون طولانی که مثل مار در دشتی صاف می خزید، جلو می رفتیم. جایی نشستیم. یک موقع دیدم که یک نفر کنار دستم نشسته و نفس نفس میزند. کم مانده بود از ترس سکته کنم. فهمیدم که همان عراقی سر پران است. تا دست طرف، رفت بالا، معطل نکردم. با قنداق سلاحم محکم کوبیدم تو پهلویش و فرار را بر قرار ترجیح دادم. لحظاتی بعد عملیات شروع شد.

روز بعد در خط بودیم که فرمانده گروهانمان گفت: "دیشب اتفاق عجیبی افتاده، معلوم نیست که کدام شیر پاک خورده ای به پهلوی فرمانده کوبیده که همان اول بسم الله دنده هایش خرد و روانه عقب شده." از ترس صدایش را در نیاوردم که آن شیر پاک خورده من بوده ام!

 

سلمانی صلواتی:


نزدیک عملیات بود و موهای سرم بلند شده بود. باید کوتاهش می کردم. مانده بودم معطل تو آن برهوت که جز خودمان کسی نیست، سلمانی از کجا پیدا کنم. تا این که خبردار شدم که یکی از پیرمردهای گردان یک ماشین سلمانی دارد و صلواتی موها را اصلاح می کند. رفتم سراغش. دیدم کسی زیر دستش نیست. طمع کردم و جلدی با چرب زبانی، قربان صدقه اش رفتم و نشستم زیر دستش. اما کاش نمی نشستم. چشمتان روز بد نبیند. با هر حرکت ماشین بی اختیار از زور درد از جا می پریدم. ماشین نگو تراکتور بگو! به جای بریدن مو ها، غِلفتی از ریشه و پیاز می کندشان!

از بار چهارم، هر بار که از جا می پریدم، با چشمان پر از اشک سلام می کردم. پیرمرد دو سه بار جواب سلامم را داد. اما بار آخر کفری شد و گفت:"تو چت شده سلام می کنی.یک بار سلام می کنند."

گفتم :"راستش به پدرم سلام می کنم. "پیرمرد دست از کار کشید و با حیرت گفت:"چی؟ به پدرت سلام میکنی؟ کو پدرت؟"
اشک چشمانم را گرفتم و گفتم: "هر بار که شما با ماشینتان موهایم را می کنید، پدرم جلوی چشمم میاد و من به احترام بزرگتر بودنش سلام می کنم!"

پیرمرد اول چیزی نگفت. اما بعد پس گردنی جانانه ای خرجم کرد و گفت:"بشکنه این دست که نمک ندارد..."

مجبوری نشستم و سیصد، چهارصد بار دیگر به آقاجانم سلام کردم تا کارم تمام شد.


برچسب‌ها:
 
 
 تک تیر انداز
 
 
یک قناسه چی ایرانی که به زبان عربی مسلط بود اشک عراقی ها رو در آورده بود. با سلاح دوربین­دار مخصوصش چند ده متری خط عراقیها کمین کرده بود و شده بود عذاب عراقیها ... چه می کرد.
 
بار اول بلند شد و فریاد زد: «ماجد کیه؟» یکی از عراقیها که اسمش ماجد بود سرش را از خاکریز آورد بالا و گفت: « منم!»
 
ترق!!
ماجد کله پا شد و قل خورد آمد پای خاکریز و قبض جناب عزراییل را امضاء کرد!!! دفعه بعد قناسه چی فریاد زد:«یاسر کجایی ؟» و یاسر هم به دست بوسی مالک دوزخ شتافت! ! ! ...
 
چند بار این کار را کرد تا اینکه به رگ غیرت یکی از عراقی­ها به نام جاسم برخورد. فکری کرد و بعد با خوشحالی بشکن زد و سلاح دوربین داری پیدا کرد و پرید رو خاکریز و فریاد زد: « حسین اسم کیه؟» و نشانه رفت. اما چند لحظه ای صبر کرد و خبری نشد. با دلخوری از خاکریز سر خورد پایین. یک هو یک صدایی از قناسه چی ایرانی بلند شد: « کی با حسین کار داشت؟ » جاسم با خوشحالی، هول و ولاکنان رفت بالای خاکریز و گفت:« من !!»
 
ترق!!

 

جاسم با یک خال هندی بین دو ابرو خودش را در آن دنیا دید !!!


برچسب‌ها:

 

 

برای وارد شدن به قسمت مدیرت ارسال اخبار بر روی کلمه ورود کلیک کنید

                                                                                  ورود

 

 PANA مخفف کلمات انگلیسی Pupils Association News Agency به معنی خبرگزاری (آژانس خبری) کانون دانش آموزی است که طی امضای تفاهم نامه ­ای بین رئیس سازمان دانش ­آموزی و مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی و تأیید وزرای آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت در خرداد ماه 1381 تأسیس شد.

 

 

 

این خبرگزاری فعالیت رسمی خود را در تابستان 1382 آغاز نمود و اکنون بیش از 10 سال است که به صورت جدی در عرصه رسانه و مطبوعات فعالیت دارد.

 

 

 

مدارک خبرگزاری پانا در مهر ماه 1391 توسط معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به هیئت عالی نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری ها ارسال و با بررسی های لازم، این هیئت پس از 10 سال با اعطاء مجوز خبرگزاریهای رسمی جمهوری اسلامی ایران به این مجموعه خبری موافقت کرد.

 

 

صاحب امتیاز: سازمان دانش آموزی جمهوری اسلامی ایران

 

دوستان جهت فعالیت در خبر گزاری پانا به سازمان دانش آموزی استان خود مراجعه کنید

 


برچسب‌ها:
نویسنده : هرکس

رازهایی برای تشنه نشدن روزه‌داران

 
بسیاری از روزه داران معتقد هستند: در ماه رمضان بیشتر از اینکه گرسنه شوند تشنه می شوند.چه راه حلی برای این موضوع وجود دارد؟
 
یک مشاور تغذیه و رژیم درمانی گفت:«پروتئین‌های گیاهی به دلیل ایجاد تشنگی و دفع سریع نباید به میزان زیاد در وعده سحری مصرف شود.»
برلیان بزرگمهر با بیان اینکه هر انسان در طول شبانه‌روز به 5/1 تا 2 لیتر آب نیاز دارد،اظهار داشت:«در ماه مبارک رمضان امکان مصرف میزان استاندارد آب برای روزه داران وجود ندارد،بنابراین به این افراد توصیه می‌شود که از زمان افطار تا وعده سحر،اقدام به نوشیدن آب و یا مصرف میوه‌هایی نظیر هلو،طالبی، انگور، گوجه فرنگی و سبزیجات فیبردار کنند.»
وی تصریح کرد:«روزه‌داران باید از مصرف آب میوه زیاد در ماه رمضان نیز پرهیز کنند،چراکه آب میوه به دلیل قند فراوان چاقی مضاعفی را برای این افراد فراهم می‌آورد.»
مسئول کمیته آموزش همگانی انجمن تغذیه ایران افزود:«هیچ نوشیدنی مانند آب برای مقابله با بیماری‌هایی نظیر یبوست مناسب نیست، اما اصرار بر مصرف زیاد آن در وعده سحر می‌تواند تشنگی را برای فرد روزه دار به دنبال داشته باشد،بنابراین بهتر است که مایعاتی نظیر سوپ، آش و یا سبزیجات و میوه‌های تازه را جایگزین بخشی از آب وعده سحر کنیم.»
وی متذکر شد:«شیر کم چرب و ماست نیز در جلوگیری از عطش روزه‌داران تاثیر قابل توجهی دارد.»
بزرگمهر تاکید کرد:«روزه‌داران باید غذای اصلی خود را در وعده سحر میل کنند و مصرف مواد نشاسته‌ای را نیز به عنوان  جایگزین مواد قندی در نظر داشته باشند.»
این مشاور تغذیه و رژیم درمانی گفت:«استفاه از غذاهای پخته شده در وعده سحری و آغاز وعده افطار با شیر و عسل و یا مربا نیز می‌تواند سلامت بیشتر روزه‌داران را به همراه داشته باشد.»

برچسب‌ها:
تاریخ : جمعه 29 خرداد 1394برچسب:ضرر موسيقي از ديد دانشمندان جهان, تضعيف جايگاه غنا در زندگي انسان,ابعد الناس عن صلاح المستهتر باللهو,چرا «لهو» مورد نکوهش و تحريم است؟,غنا در سيره پيشوايان معصوم(ع),دکتر آرنولد فريدماني,دکتر آلکسيس کارل, فيزيولوژيست بزرگ فرانسوي,دکتر ولف آدلر (پروفسور دانشگاه کلمبيا), و 2- وسايل الشيعه, ج17, ص315, طبع آل البيت 3- حديث شماره 12, ص22 دراينجا ذر 4- غررالحكم, ج 2165, 5-همان, ج 2435 , 6- غررالحكم, ج2, ص411, ح 3067 , 7- همان, ج 2, ص 425, ح 3132 , 8- همان, ج 1, ص 232, ح 937 , 9- همان, ج 6, ص 134, ح 6815 , 10- بحارالانوار, ج 44, ص 287 , 11- همان, ص 194 , 12- بحارالانوار, ج 49, ص 263, مستدرك سفينه البحار, ماده غني, 13- بحارالأنوار, ج 8, ص 127 , 14- بهشت جوانان, ص 355, برگرفته از کتاب موسيقي از نظر دين و دانش, 15- بهشت جوانان, ص 356, تأثير موسيقي بر روان و اعصاب ص 133 و مانند آن مناظره ي دکتر وپير ص 452, 16- بهشت جوانان, ص 356, تأثير موسيقي بر روان و اعصاب ص 134, 17- بهشت جوانان, ص 356, موسيقي از نظر دين و دانش ص 47, 18- همان , 19- بهشت جوانان, ص 357, موسيقي از نظر دين و دانش ص 52, منابع : کتاب پاسخ به پرسش هاي مذهبي,,
نویسنده : هرکس

 

 

 

 

 

 

 

ضرر موسيقي در نظر دانشمندان غربي :

براساس نظر بسياري از روان شناسان، موسيقي احساسات بشر را در مسير غيرطبيعي و غيرطبيعي و غيرعادي توسعه مي دهد، و انسان را در يک عالم ناخودآگاهي کامل فرو مي برد و قوه ي خيال بافي غيرطبيعي و غير واقعي را در انسان زياد مي کند. موسيقي سبب لذت نيست بلکه فقط قوه ي خيال را تحريک مي کند، و انسان از آن خيال هاي خود لذت مي برد به خاطر آن که اگر چند نفر حتي يک نوع موسيقي گوش دهند. لذتي که اينها از موسيقي مي برند يک جور نيست، و آن تخيلاتي که در آن فرو مي روند يک شکل نيست بلکه هر کس يک نوع لذتي مي برد و در يک عالم خيالي سير مي کند. لذا مي گويند اکثر بيماري هاي رواني از همين جا شروع مي شود که انسان در يک عالم گنگ فرو مي رود که خود نمي تواند تعريف نمايد.(14)

و اينک به نظر بعضي از دانشمندان ر اين مورد توجه فرماييد.

1- دکتر ولف آدلر (پروفسور دانشگاه کلمبيا)

موسيقي علاوه بر اينکه سلسله اعصاب ما را در اثر جلب دقت خارج از طبيعي آن، سخت خسته مي کند. عمل ارتعاش صوتي که در موسيقي انجام مي شود توليد تعرض خارج از حد طبيعي در جِلد (پوست) مي نمايد که بسيار زيانمند است.(15)

2- دکتر آلکسيس کارل، فيزيولوژيست بزرگ فرانسوي:

ساز و آواز و کنسرت ها و اتومبيل ها و ورزش نمي توانند جاي فعاليت ها و کارهاي سودمند اجتماعي را بگيرند. راديو نيز مانند سينما و موزيکال، کاهلي کاملي به کساني مي بخشد که با آن سرگرمند بدون شک الکليسم کارگران ما را از پا در مي آورد و سر و صداي راديو و سينما و ورزش نامناسب روحيه ي فرزندان را فلج مي کند.(16)

3- دکتر آرنولد فريدماني (پزشک بيمارستان نيويورک و رئيس کلنيک سردرد)

او با کمک دستگاه هايي الکتروني تعيين امواج مغز و تجربياتي که طي مراجعه ي هزاران بيمار بدست آورده ثابت کرده است يکي از عوامل مهم خستگي هاي روحي و فکري و سردردهاي عصبي، گوش دادن به موسيقي راديو است مخصوصاً براي کساني که به موسيقي آن دقت و توجه مي کنند.(17)

4- دکتر ربرت (متخصص روانشناسي کودک در انگليس)

اطفال در رحم مادر تحت تأثير موسيقي قرار مي گيرند و اگر مادر حامله به موسيقي گوش دهد ضربان قلب طفل در رحم زياد مي شود اين حالت از 6 ماهگي به بعد است.(18)

5- دکتر اوريزن اسوت مارون:

هيجان بزرگترين عامل سکته هاي قلبي است هنرمندان اغلب به علت سکته ي قلبي در گذشته اند. از اين بيان معلوم مي شود هيجانِ حاصله از موسيقي تا چه حد خطرناک است.(19)

ضرر موسيقي از ديد دانشمندان جهان


"موسيقي" پديده اي که از دير باز در زندگي انسان ها نقش داشته و دارد و امروزه با پيشرفت علم آلات موسيقي به صوزت متنوعي پا به عرصه وجود گذاشتند و با در هم آميختن نغمه هر کدام روزانه ميليون ها موزيک جديد توليد و پخش مي شود سبک هاي مختلف موسيقي ابداع مي شوند و غوغاي حاصل از آنها گوش فلک را کر کرده است.


موسيقي

موسيقي براي بسياري از ما حکم آب حيات را پيدا کرده است به گونه اي که در هر حال گوش خود را دربست در اختيارش گذاشته ايم هنگام راه رفتن،خوابيدن،کار کردن،رانندگي،آشپزي و... .

اگر کسي ما را از گوش دادن به موسيقي بر حذر دارد ترش کرده و عصباني ميشويم و هزار و يک توجيه برايش مي آوريم .

با وجود اينکه اسلام عزيز مکررا از موسيقي و عادت کردن به آن ما را بر حذر داشته است اما ما هرگز توجهي نداريم  چون تصور ما اين است که در اين زمان نمي شود موسيقي گوش نداد ، البته اين حرف درستي نيست پس اگر ما هم چنين تصوري داريم بهتر است عواقبش را هم بدانيم تا ببينيم  آيا ارزشش را دارد که براي لحظاتي خوش بودن آن هم نه خوشي واقعي بلکه براي لحظاتي فريب اين همه زيان ببينيم .

اسلام در جلوه هاي مختلف، تنفر خود از «غنا حرام» را در چشم انداز مردم به ويژه مؤمنان درمعرض نمايش قرارداده است ازجمله:

1-تضعيف جايگاه غنا در زندگي انسان:

غنا حرام در زندگي جايگاه قابل ستايشي ندارد، حتي ملائک رحمت به مکاني که در آن ابزار غنا و نيز خمر (مسکرات) وجود دارد نازل نمي کردند و همچنين برکات از آن منزل رخت برمي بندد: «... لاتدخل الملائکه بيتاً فيه خمر او دف او طنبور او نرد ولايستجاب دعائهم و ترفع عنهم البرکه »(1)

2- نوازندگان سفلگانند:

از امام صادق(ع) سؤال کردند سفله (آدم پست) کيست؟ امام (ع) پاسخ داد: «من يشرب الخمر و يضرب الطنبور»(2)

3- نشانه روزگار ناشايسته:

روزگار ناشايسته، روزگاري که مردم آن نمازها را ناديده مي انگارند، به تمايلات نفساني اهميت مي دهند، قرآن را به خاطر غير خدا مي آموزند، علم فقه را براي غير خدا فرا مي گيرد، اولاد زنا، زياده اند، غنا حرام را در هنگام قرائت قرآن به کار مي برند، اهل غنا و به کارگيري ابزارند، رعايت مسئله امر به معروف و نهي از منکر ناخوشايند است، از اين چنين افرادي در ملکوت آسمان ها به عنوان آدم هاي پليد و نجس (ناپاک) ياد مي شوند. (3)

حضرت علي(ع) مي فرمايند: «ابعد الناس عن صلاح المستهتر باللهو»(5) دورترين مردم از صلاح کسي است که در لهو و لعب غوطه ور باشد

چرا «لهو» مورد نکوهش و تحريم است؟

پاسخ: بايد اثرات خطرناک لهو را مورد توجه قرارداد تا روشن شود که راز حرمت آن چيست.

ترديدي نيست که لهو نامشروع، همان سرگرمي هاي ناسالم است چيزي که مي تواند اثرات غنا نامشروع را به همراه داشته باشد و اساساً غنا حرام يکي از مصاديق آن است که برخي از اثرات منفي آن عبارت اند از:

الف: سستي اراده:

سرگرمي غفلت زا يعني سرگرمي هاي نامطلوب باعث سستي اراده آدمي است. قال علي(ع): «اللهو يفسد عزائم الجد»(3) آن حضرت(ع) همواره ياران را از پرداختن به لهو و لعب منع مي کردند. آن حضرت همچنين مي فرمايند: «اهجر اللهو فانک لم تخلق عبثا فتلهو و لم تترک سدي فتلغو» (4) از سرگرمي بيجا دوري کنيد زيرا تو بدون هدف، خلق نشده اي و يله و رها نمي باشي.

ب: دورماندن و غفلت از حقيقت:

دورماندن انديشه آدمي از دستيابي به واقعيات نتيجه منفي توجه به لهو لعب (موسيقي مطرب، عناء حرام) است. حضرت علي(ع) مي فرمايند: «ابعد الناس عن صلاح المستهتر باللهو»(5) دورترين مردم از صلاح کسي است که در لهو و لعب غوطه ور باشد.

نيز فرمود: «اول اللهو لعب و آخره حرب» (6) آغاز لهو، بازي است و انجام آن تخاصم و درگيري است.

ج: دورماندن از موفقيت و نجات:

حضرت علي(ع) فرمود: دورترين انسان از (رحمت) خدا کسي است که: سرگرم به شنيدن غناء باشد (يکي از مصاديق لهو، غنا است). توجه: لهو، اختصاص به غنا ندارد و هرگونه سرگرمي غيرمجاز و نامشروع را شامل مي گردد. در حديث آمده است: «لهو المؤمنين في ثلاث: التمتع بالنساء و مفاکهه الاخوان، وصلاه الليل»(7) «سرگرمي سالم انسان هاي با ايمان در سه چيز است. کامگيري حلال از زن، شرکت در جلسات دوستان، و انجام نماز شب».

موسيقي

د: ضعف عقل

لهو باعث ضعف عقل و تقويت حالت حماقت آدمي مي شود، چنانچه اميرمؤمنان(ع) فرمود: «رب لهو يوحش حرا»(33)؛ «چه بسا که لهو و سرگرمي ناروا باعث احساس تنهائي آدمي گردد»، چنانکه در رهنمودي ديگر آمده است: «اللهو قوت الحماقه »(8)؛ «لهو، خوراک، حماقت است».

هـ: ضعف ايمان

لهو و لعب مايه تضعيف شدن ايمان انسان مي شود. قال علي(ع): «مجالس اللهو تفسد الايمان»(9) جلسات لهو سرگرمي ناروا دل آدمي را فاسد مي کند.

امام صادق(ع) فرمود: «يفرحون لفرحنا و يحزنون لحزننا» (10)؛ «شيعيان ما در شادي ما شاد و در اندوه ما غمناک هستند.»

در بيان ديگر پيامبر اکرم(ص) نقل شده که: «افضل الأعمال بعد الصلاه ادخال السرور في قلب المؤمن بمالا اثم فيه(11) و چنان که فرموده اند هرکس شيعيان ما را شاد بسازد ما را خشنود ساخته است. بنابراين، اصل شادي و سرورنه تنها نکوهيده نيست بلکه مورد تمجيد است.

 

غنا در سيره پيشوايان معصوم(ع)

ريان بن صلت مي گويد: به امام رضا(ع) گفتم: عباس از قول شما به من گفت: که (شما) گوش دادن به غناء را تجويز مي کني... امام(ع) پاسخ داد: «کذب الزنديق»؛ «آن زنديق دروغ گفت» (و افزود:) او همواره، از مسائل مربوط به غنا مي پرسيد من به او گفتم: مردي پيش ابوجعفر (امام باقر(ع)) آمد و حکم گوش دادن غنا را سؤال کرد. امام از او پرسيد هنگامي که خدا حق و باطل را يک جا جمع کند، غنا در شمار کداميک خواهد بود؟ او پاسخ داد: در شمار باطل، امام(ع) فرمود: پس پاسخ مسئله خود را دريافت داشتي «حسبک فقد حکمت علي نفسک». امام هشتم سپس فرمود: «فهکذا کان قولي له» من نيز به عمربن قره، بيش از اين نگفتم.(12)

حرمت غناء به گونه اي در سيره ائمه معصومين (سلام الله عليهم اجمعين) و پيامبر اکرم(ص) در ميان مردم، شايع و مطرح بوده است که حتي: عاصم بن حميد از مسئله در ميان نهادن اين سؤال که: آيا در بهشت غنا وجود دارد؟ در محضر امام صادق(ع) از فرط حياء بسيار دچار دشواري شده بود. امام(ع) به او فرمود:(13)

در بهشت، درختي است که خدا به باد، دستور مي دهد تا بر آن بوزد و شاخه هاي آن به يکديگر اصابت کرده آهنگي ويژه از آن برمي خيزد که هيچ کسي به زيبايي آن آهنگ نشنيده است. امام (ع) پس از آن فرمود: اين آهنگ دلربا و جذاب، براي کسي است که آهنگ غيرمجاز دنيا را به خاطر خدا رها کرده باشد.

ساز و آواز و کنسرت ها و اتومبيل ها و ورزش نمي توانند جاي فعاليت ها و کارهاي سودمند اجتماعي را بگيرند. راديو نيز مانند سينما و موزيکال، کاهلي کاملي به کساني مي بخشد که با آن سرگرمند بدون شک الکليسم کارگران ما را از پا در مي آورد و سر و صداي راديو و سينما و ورزش نامناسب روحيه ي فرزندان را فلج مي کند
 

پي نوشت ها:

1 و 2- وسايل الشيعه، ج17، ص315، طبع آل البيت

3- حديث شماره 12، ص22 دراينجا ذر

4- غررالحكم، ج 2165.

5-همان، ج 2435 .

6- غررالحكم، ج2، ص411، ح 3067 .

7- همان، ج 2، ص 425، ح 3132 .

8- همان، ج 1، ص 232، ح  937 .

9- همان، ج 6، ص 134، ح  6815 .

10- بحارالانوار، ج 44، ص 287 .

11- همان، ص  194 .

12- بحارالانوار، ج 49، ص 263، مستدرك سفينه البحار، ماده غني.

13- بحارالأنوار، ج 8، ص 127 .

14- بهشت جوانان، ص 355. برگرفته از کتاب موسيقي از نظر دين و دانش.

15- بهشت جوانان، ص 356. تأثير موسيقي بر روان و اعصاب ص 133 و مانند آن مناظره ي دکتر وپير ص 452.

16- بهشت جوانان، ص 356. تأثير موسيقي بر روان و اعصاب ص 134.

17- بهشت جوانان، ص 356. موسيقي از نظر دين  و دانش ص 47.

18- همان .

19- بهشت جوانان، ص 357. موسيقي از نظر دين و دانش ص 52.

منابع : کتاب پاسخ به پرسش هاي مذهبي

 

 


برچسب‌ها:
 
 
 
 
 
 
 
 
ظهور حضرت حجت(عج) از اموري است كه در اسلام نسبت
به آنها به شدت تأكيد شده و در حتميت آن ذره اي شك و شبهه وجود ندارد.
پيش از اين گفتيم كه در آياتي نظير آية 55 سورة نور،
خداوند متعال به مؤمنان وعده داده است كه
فرمانرواي زمين گردند و بر آن سيطره يابند.




صحبت كردن از حضرت مهدي(ع) و نشانه هاي ظهور ايشان در واقع صحبت كردن

از حوادثي است كه بناست در آينده اتفاق بيفتد و

لذا بجاست كه از خود بپرسيم: اگر در مورد احاديث نقل شده در اين زمينه بررسي اسناد صورت

گرفت و مطمئن شديم كه آنها از معصوم(ع) صادر شده است، آيا مي توان مطمئن بود كه حتماً

همة آن حوادث آن گونه كه در روايات شريف ما آمده اند وقوع يابند؟

پاسخ به اين پرسش در كتب عقيدتي و فلسفي تحت عنوان

ادامه مطلب

«بداء» داده مي شود كه طي اين بخش از مطالب به آن مي پردازيم.


موضوعات مرتبط: ظهور ، ،
برچسب‌ها:
نویسنده : هرکس


برچسب‌ها:
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 6 صفحه بعد
آخرین مطالب